13 Mayıs 2020 Çarşamba

Havuçtan Havuç Yetiştirme

Karantina sürecinde, 
araştırma yapmak için çok daha fazla zamanım oldu 
ve evde meyve sebze yetiştirme konularına merak salmaya başladım.

Aslında, uzun süredir, Pinterest'te bu konuyla ilgili görsellere denk geliyordum
 ama hiç derinlemesine incelememiştim, açıkçası. 

Bu sefer, sadece Pinterest ile de yetinmedim; birçok Youtube videosu izledim.
İnternette, tatlı(ş) ev kadınlarından tutun da şiveli amcalara; ziraat mühendislerinin videolarına kadar, onlarca video arasında kayboldum. İnanır mısınız; İtalyanca videolar bile izledim? İtalyanca'm da var, evet. Azıcık havasını atayım; aylarca kursa gittim, o kadar. :))

Artık, evde 
domates, biber, patates, soğan, sarımsak, havuç ve çilek yetiştirme konularında, oldukça bilgi sahibiyim. Hatta; yumurta, muz ve patates kabuklarından, çay ve kahve telvesinden doğal gübre nasıl elde edilir, bunları bile öğrendim. Bitki köklerine, saksı değişimi sırasında, tarçın ekerek, nasıl daha hızlı ve sağlıklı uzamasını sağlayıp, böcekleri nasıl uzak tutulabileceği bilgisine da vakıf oldum. :)

Ayrıca, hiç düşünmeden çöpe attığımız, soğan kabuklarını kaynatıp; 
cam kavanoz veya plastik şişe içerisinde soğutup, birkaç gün bekleterek;
nasıl "çiçek coşturan" elde edebileceğimizi bile biliyorum, artık. :)

İzlediğim Youtube videoları sonrasında, gaza gelip; ben de havuç filizlendirmeye karar verdim.
Patates ve domates de yetiştirmeyi denemeye başladım ama ondan başka bir yazımda bahsedeceğim.

 havuç filizlendirme blog havuçtan havuç yetiştirme

Efendim, marketten - pazardan satın aldığımız havuçlardan, evde yeniden havuç elde etmek mümkünmüş. Ben de yeni deniyorum. Dene-me-diğim tekniği, kimseye önermem. :)

Havuç filizlendirme maceramı aşağıda görebilirsiniz:

evde havuç filizlendirme yetiştirme

Havuç filizlendirme - 1. gün

Havuçları, tepe bölümlerinden 3-4 cm uzunluğunda kesip;
şeffaf bir kap içerisinde 1 cm kadar su içerisinde, az güneş alan bir yere yerleştiriyoruz.
Her 2 günde bir, suyunu değiştiriyoruz.
Yaklaşık 15 gün boyunca, filizlendirme işlemine devam etmemiz gerekiyormuş.

 evde havuç filizlendirme yetiştirme

Havuç filizlendirme - 2. gün

 evde havuç filizlendirme yetiştirme

Havuç filizlendirme - 3. gün

 evde havuç filizlendirme yetiştirme

Havuç filizlendirme - 4. gün

 evde havuç filizlendirme yetiştirme

Havuç filizlendirme - 5. gün

 evde havuç filizlendirme yetiştirme

Havuç filizlendirme - 6. gün

 evde havuç filizlendirme yetiştirme

Havuç filizlendirme - 7. gün

 evde havuç filizlendirme yetiştirme

Havuç filizlendirme - 8. gün

 evde havuç filizlendirme yetiştirme

Havuç filizlendirme - 9. gün

 evde havuç filizlendirme yetiştirme

Havuç filizlendirme - 10. gün

 evde havuç filizlendirme yetiştirme

Havuç filizlendirme - 11. gün

 evde havuç filizlendirme yetiştirme

Havuç filizlendirme - 12. gün

 evde havuç filizlendirme yetiştirme

Havuç filizlendirme - 13. gün

Havuçların tepe bölümünden, yavaş yavaş yeşil filiz uçları görünmeye başlıyor ve gün geçtikçe,
filizler, boy atıyor; yukarıdaki görsellerde de görebileceğiniz gibi.

Daha sonra, gübre ile zenginleştirilmiş toprak içerisine, saksıya alıyoruz.

Bu arada, uzmanlar, pazarda-markette filizlenmiş halde satılan meyve ve sebzeleri satın al-ma-mamız gerektiğini söylüyorlar. Örneğin; filizlenmeye başlamış bir patates, çok uzun süredir, karanlıkta yani depoda beklemiş oluyormuş. Patatesler, karanlıkta üretime geçermiş; bu yüzden de filizlenmeye başlarlarmış yani sağlıklı değilmiş. Bu, taze olmadıkları anlamına geliyor, böyle de düşünebilirsiniz. Eğer, patates filizlendirip; saksıya dikmeyi planlıyor iseniz; tam tersi, filizlenmeye başlamış patatesleri arayıp, bulmanız gerek. :)

Bir bitkinin değişimini, gelişimini izlemek, gerçekten çok keyifli. :)
Ben daha önce, hiçbir şeyi yetiştirmeyi denemedim.
O yüzden, çok heyecanlıyım. :)
Havuçlar, heba olmasın diye; başlangıç olarak, sadece iki adet havuç ile yola çıktım. :)

Açıkçası; bir tanesi, diğerine göre; oldukça önce filizlenmeye başladığı için
biraz ümitsizliğe kapılmıştım ama sonra, diğeri de hareketlendi ve mutlu oldum, resmen.
Böylece, doğru yolda olduğumu anladım. :)

13. günün sonunda, bir tanesinden palmiye ağacı çıkacak, neredeyse;
en iyisi mi ben bu kök salmaya başlamış, havuç tepelerini, toprakla buluşturayım artık dedim.. :)

Bu arada, ben 13'ün uğursuzluğuna hiç inanmam.
Hatta, bana bir çekilişte, 13 numara çıkmıştı ve herkes "Sana çıkmaz, ehehe" demişti.
Ben de "Bana çıkacak görürsünüz" demiştim ve bana çıkmıştı! :)

Bu gereksiz anımı da anlattıktan sonra, konumuza geri dönüyorum.. :)

13. günün akşamüstü, havuç tepelerimi,
kendi hazırladığım doğal gübre ile karıştırdığım toprağa ektim.

 evde havuç filizlendirme yetiştirme

Doğal gübre karışımım eğer işe yararsa; detaylarını, daha sonraki yazılarımda paylaşırım.
Şimdilik, bir sır gibi saklıyorum. :))

 havuçtan havuç yetiştirme filizlendirme çiçek

Yazıma bir güncelleme yapmak istedim.
Yaklaşık bir hafta sonra, hızlı filizlenen havucumdan sapsarı bir tomurcuk çıktı.
Fotoğrafını çekmeye fırsat kalmadan, hızla bir çiçeğe dönüştü. :)
Havuç bitkisinin çiçek açtığını hiç bilmiyordum, o yüzden biraz şaşırdım.

 havuç bitkisi çiçek açar mı blog yazı

Sonra, internette biraz araştırma yaptım. Bir websitesinde, havuç bitkisinin 2. yılında çiçek açtığı yazıyordu. Sarı tomurcuk ise; ince ince damarları olan bir çiçeğe dönüşmeye başladı.

 havuç bitkisi çiçeği sarı tomurcuk

Böyle denizanasına benzeyen bir çiçek açmaya başladı. :)
Yerini sevdi, sanırım. :) Sizlerle paylaşmak istedim.

Saksı satın almadım. İlk denemem olduğu için 5 litrelik pet şişenin üst kısmını kesip, altında delikler açarak; saksı yaptım. :) Zaten, internette gördüğüm kadarıyla, birçok kişi de bu şekilde yapıyor.
Pet şişenin altına delik açmak için tornavidayı ocakta ısıtıp, şişeye batırabilirsiniz.
Altına da fazla suyun akması için bir saksı altlığı benzeri bir şey koyarsınız, tamam. :)

İlerleyen günlerde, plastik meyve suyu şişelerini kesip, boyayıp; üzerine,
tavşan-kedi-baykuş desenleri çizmeyi planlıyorum. Pinterest'te görmüştüm, çok canım çekti :)

 plastik şişe saksı geri dönüşüm beyaz kedi

Bunun gibi saksılar üretmeyi düşünüyorum. :)

Şimdiden, plastik şişeleri biriktirmeye başladım. İçlerine de çilek dikmeyi planlıyorum, çok gaza geldim. :)) Onları da detaylı bir şekilde, başka bir yazımda paylaşırım.

Havuç tepelerimi, kökelerine zarar vermeden, toprağa ektikten sonra, "can suyu"nu da verdim.
Her gün seviyorum onları; "canım havuçlarım" diye. Bitkiler de canlı olduğu için onlarla konuşulduğunda, daha verimli olduklarını kanıtlayan araştırmalar var, biliyor musunuz?
Bitkilerin gelişimini videoya çekip, bilimsel olarak kanıtlanmışlar.
Hatta, onlara müzik bile dinletebilirsiniz. :) Tabii, güzel güzel müzikler, anladınız siz. :)
Yoo, hayır, henüz delirmedim. :)) Henüz.

Daha önce, hiçbir şeyi yetiştirmeyi denememiştim, dediğim gibi.
Bir bitkinin günden güne büyüdüğünü görmek, çok zevkliymiş, gerçekten. :)
Benim için de ilginç bir deneyim oluyor..

Bakalım birkaç ay sonra,
bu havuç tepelerinden, yeni havuçlar elde etmeyi başarabilecek miyim? :)
Bekleyelim, hep beraber görelim. We'll see..

Sizler, evde herhangi bir meyve-sebze yetiştiriyor musunuz?
Benimle ve bloğumun okuyucularıyla paylaşmak isteyeceğiniz, faydalı bilgileriniz var mı?

Yorumlarınızı bekliyorum, sevgiler.. :)

Beril Öke Gülen

2 yorum:

  1. Ben bu sene saksı biberi yetiştirmek istiyorum. Dehşet acı seven biri olarak sanırım mantıklı bir şey istiyorum:)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ben de acı olmayan, büyük kırmızı biberden yetiştirmek istiyorum. Biraz daha toprak alayım, en iyisi.. :)

      Sil

Yorumlarınız, beni çok mutlu ediyor; lüften yorum bırakmak için birkaç dakikanızı ayırın.. :)