23 Şubat 2023 Perşembe

Plastik Şişe Geri Dönüşüm, Kendin Yap Takı, Kolye, Küpe


Pinterest'te, dertleri unutmaya çalışırken, plastik pet şişelerden üretilmiş,
birbirinden ilginç takıya denk geldim ve sizlerle de paylaşmak istedim.

Bildiğiniz pet şişelerden, kolyeler, küpeler, broşlar,.. neler neler yapmışlar..
Gelin, hep birlikte inceleyelim..


Plastik bir şişeden geri dönüştürülmüş, bu kırmızı küpeleri çok sevdim.
Açılışı, onlar ile yapmak istedim.

Bu arada, size bu yazıyı yazmaya başlamadan önce, ilk görselde, yapılışı anlatılan bu küpeyi
yapmayı denedim. Sonuç, pek başarılı olmadı, açıkçası. Plastiği, düzgün bir şekilde kesmesi, oldukça zormuş. Ben bu kadar düzgün kesemedim. Yakma aşamasında ise muma çok yaklaştırmadığım halde,
biraz fazla kıvrıldı ve tam istediğim formu veremedim.

Yılmak yok, denemeye devam. :)

Tabii ki bu küpenin yapımında, sadece plastik şişe kullanılmamış.
Boncuklar ve metal halka gibi küpe aparatlarına da ihtiyaç var, gördüğünüz gibi.


Zaten, takı yapımı ve geri dönüşüm ile uğraşan bir çok kişide, bu tip aksesuarlar çokça vardır.
Örneğin, yukarıdaki görselde de ayarlanabilir yüzük halkası kullanılmış.
Bijuland gibi boncuk vs. satan yerlerde, bu tip ürünleri bulabilirsiniz.


Bu yukarıdaki görselde, yapımı, diğerlerine göre daha kolay bir küpe modeli yer alıyor.
Plastiğin kenarlarının düzgün kıvrılıp kıvrılmaması, bu modelde, çok da önemli değil.

Renkli plastik bir şişeniz var ise onun kendi renginden yararlanmak, kesinlikle, çok avantajlı.


Bu plastiklerden elde edilmiş broşlar, sanat eseri, resmen.

Bu görseldeki broşların / yaka iğnelerinin plastik şişelerden geri dönüştürüldüğüne,
ilk bakışta, kimse inanmaz, bence.

Bu arada, size "upcycle" kavramından da bahsetmek isterim.
"Upcycle", recycle kelimesinden farklılaşıyor. Bir örnek ile bu kavramları anlatmam gerekirse:

Plastik bir şişe, parçalara ayrılıp; yeniden plastik üretmek için hammadde olarak kullanıldığı zaman, değeri azalıyor çünkü minik toplar haline dönüştürülüyor ve daha sonra, yeni plastik ile harmanlanarak
kullanıma hazır hale getiriliyor. Yani, değeri düşüyor. Buna re-cycle diyoruz. 

Upcyle ise plastik bir şişenin, uygulanan işlemlerden sonra, değeri daha fazla olan bir ürüne dönüştürülmesi. Plastik bir şişenin değeri, en fazla 25 Kuruş civarındadır. Plastik şişe parçalarından,
bir tasarım yapılarak, kesilip biçilip, boyanıp, farklı şekillerde bir araya getirilip, işlevi de değiştirilerek, yeni bir ürüne, örneğin; bir broşa dönüştürüldüğü zaman, değeri artmış oluyor. Buna da "up-cycle" diyoruz.


Bu plastik şişelerden geri dönüştürülmüş yaka iğneleri,
kesinlikle bir up-cycle örneği.


Pet şişelerin orijinal renklerinin kullanılması, daha hoş bence.
Boya da kimyasal bir madde, sonuçta ve maliyeti de artırır, tabii ki.

Eğer, bu yazıyı okuduktan sonra, sizler de bu örnekleri, bir d.i.y. (kendin yap) projesi olarak değerlendirecekseniz, dikkate almanız gerektiğini düşündüğüm bazı unsurlar var:

  • Tealight mum veya çakmak ile yakma tekniğini tercih edecekseniz; bittiğinde, küçüleceğini de göz önünde bulundurarak, bir tık büyük kesmeniz gerekiyor.
  • Yakma aşamasında, muma veya çakmağa çok yaklaştır-ma-dan, biraz uzak tutarak, kenarlarını kıvırtmanız gerekiyor.
  • Çocukların, bu tekniği evde, tek başına denememesi gerekiyor çünkü bazen yanlışlıkla plastiği fazla yaklaştırdığınız zaman, küçük bir alev oluşabiliyor. Söndürmek için kesinlikle elinizi sürmemeniz lazım çünkü eliniz yanabilir.
  • Boncuk deliği gibi bir delik açmak için bir toplu iğnenin ucunu, tealight muma birkaç saniye boyunca tutarak ısıtmanız ve daha sonra plastiği delmeniz gerekiyor.
  • Renkli plastikleri, ısıya tutmanızda herhangi bir sakınca yok ama plastik parçalarını boyadıktan sonra, kesinlikle, ısıya tutmamalısınız çünkü boya da eriyebilir ve zehirli gazlar, ortaya çıkabilir.
  • Mümkünse, cam açıkken veya iyi havalandırılan bir ortamda, yakam işlemini gerçekleştirin.


Yeşil renkli bir plastik şişeyi, böyle güzel yapraklar elde etmek için de kullanabilirsiniz.
Bakın, burada, yakma tekniğini kullanmanıza da gerek yok.
Yukarıda gördüğünüz gibi küçük tırnak makası veya takı aletleri ile yapraklara, şekil verebilirsiniz.


Bu fasulye şeklindeki küpeye bayıldım. :)
Şeffaf olan kısımları, plastik şişeden üretilmiş.
İçindeki fasulye taneleri de boncuk, muhtemelen.


Bu yeşil küpelerde ise renk geçişi tekniği uygulanmış.
Daha koyu renk olan yeşil plastik şişe parçaları, en üstte kullanılmış.
En altta ise en şeffaf olan yeşil plastik şişe parçaları kullanılmış.
En tepede ise en koyu yeşil tonda, küp şekline bir boncuk tercih edilmiş.


İstiridye kabuğu şekli verilmiş, yeşil plastik küpeler, çok hoş.
İçerisinden de inci boncuklar sarkıtılmış.


Plastik şişelerden, böyle gerdanlık havası veren bir kolye üretilebileceğiniz hiç düşünür müydünüz?
Bence, gayet başarılı. Böyle bir kolyeyi, kesinlikle takardım.


Yine, benzeri bir plastik kolye.
Mavi, turkuaz ve yeşil renkli pet şişeler kullanılmış.


Plastik şişe parçalarının her birinin kenarını, ateşte yumuşattıktan sonra,
Tek sıra bir misina veya tel üzerine dizip, yukarıdaki gibi bir kolye elde edebilirsiniz.


Rengarenk plastiklerden kesilmiş, bu dairesel parçalar da tek sıraya dizilmiş ve etnik bir stil yakalanmış. Bu kolyeyi de kullanırdım, şahsen.


Açık turkuaz veya nane rengi olarak adlandırabileceğimiz bu küpeler, oldukça romantik görünüyor.
Alt kısımdan sarkan, ince uzun parçaları elde etmek, çok kolay.
Elinizdeki plastiği, ince şeritler halinde kestikten sonra, ateşe çok yaklaştırmadan ısıttığınızda, böyle kıvrılarak, kendiliğinden form alıyor.


Herkesin yapabileceği türden örneklerden devam edelim..
Amorf (şekilsiz) plastik parçalardan oluşturulmuş bu küpe, sade ve güzel, bence.
Üç farklı renkte plastik kullanılmış.


Bu küpe örneğini de görünce paylaşmak istedim ama çok beğenmedim, aslında.
Büyükten küçüğe doğru, aşağıya inmesini sevemedim.
Bence, tam tersi olmalıydı, yani en küçük parça, en üstte olmalıydı.
O şekilde, çok daha estetik görünürdü.


Bu şeffaf plastik parçalardan üretilmiş, halka küpe, çok havalı.
Biraz fazla mı uzun, ne? :)
Çok beğendim aslında. Bu forma, tasma kolyeler de satılıyor, bildiğim kadarıyla.
Kolye olarak değerlendirilse, daha uygun olacağını düşündüğüm bir fikir.


Kare şeklindeki parçalardan oluşan bu küpe, mavi bir plastik pet şişeden dönüştürülmüş.

Yapımı, oldukça kolay görünüyor.


Yine amorf bir küpe örneği.
Mavi plastik şişe kullanılmış.


Bu midye dolmaya benzeyen küpeyi çok beğendim.
Plastik bir şişeden dönüştürülmüş olduğuna inanmak, çok zor.

Bu küpeyi yapmayı denedim ama tam istediğim, istiridye formunu veremedim.
Elimde siyah oje vardı, şimdilik bir kat boyadım ama biraz transparan kaldı.
Üzerine, yer yer mor, petrol mavisi gibi renkler de eklemek gerekiyor ve bazı yerlere de sedefli beyaz oje ile ışıltı vermek. Ancak, o zaman gerçekçi görünür.

İnci boncuklar biraz büyük kaçmış olsa da çok güzel düşünülmüş.


En hoş küpe örneklerinden biri de bu, kesinlikle.
Mavinin doygun bir tonunda seçilmiş plastik ile çok düzgün bir şekilde yakma işlemi yapılarak,
tam ortasında da şeffaf kristal bir boncuk ile tamamlanmış.


Kelebek kanatlarını anımsatan, bu plastik küpeler, efsane!
Gençlerin deyimi ile efso.. :)
Bu kelebek desenlerini, plastik üzerine çizmek için ince uçlu, siyah oje fırçalarından yararlanabilirsiniz.
Simli ojeleriniz ile görseldeki gibi ışıltılar katabilirsiniz.
Üzerine de şeffaf oje ile bir nevi vernik işlemi uygulayabilirsiniz.


Resim gibi, muhteşem bir küpe örneği.

Yeşil ve mavi tonlarının sulu boya tekniği gibi birbirine yumuşak bir şekilde geçişini çok sevdim.

Orta bölümde de tomurcuk misali siyah beyaz noktalara yer verilmiş.



Ortası; neon sarısı renkli, açık mavi plastik taç yapraklardan oluşan bu plastik çiçek
bir yaka iğnesi / broş.


Geniş yapraklı, açık mavi plastik küpeler de şahane görünüyor.
Uzun küpe aparatı kullanılmış, gayet kullanışlı olmalı.


Yaprak formundaki mavi ve şeffaf iki parçadan oluşan bu küpe, farklı bir model.
Yaprak formunda kestiğiniz plastiklerin üzerine, çizikler atıp, ısıya çok yaklaştırmadan hafifçe kıvrılmalarını sağlayarak, bu şekli verebilirsiniz.


Bu delik deşik, amorf küpeler oldukça ilginç.
Bu daireleri, belki de kesmeden ama bir metal çubuğu eritip, plastiğin içerisinden geçirerek
 elde edebilirsiniz.


Koyu maviden şeffafa doğru, balık havasındaki bu plastik küpe de çok şirin.
Tam yazlık bir küpe.


Şelale havasındaki bu mavi plastik şeritler de göz okşuyor.
Bir zincir üzerine, metal halkalar yardımı ile çok kolay bir şekilde oluşturabilirsiniz.


Elimdeki 5 litrelik bir plastik şişeyi, şeritler halinde keserek, 
ben de bu görseldeki gibi parçalar elde etmeyi başardım. 
Şimdilik, ne yapacağıma karar vermedim; küpe mi yapsam, kolye mi yapsam? :)


Bu deniz anası şeklindeki küpeye ne demeli, peki?
Tam bir up-cycle örneği.

Bu modeli kesinlikle deneyeceğim.


Bu plastik küpe, çok zarif.
Kimse, plastik şişeden, ileri dönüştürüldüğüne inanmaz, bence. :)
O kadar güzel.


Bu plastik şeritleri kesmesi, çok kolaymış gibi görünse de bu kadar düzgün kesebilmek, yetenek ister.
Maket bıçağı, kesim tahtası ve cetvele ihtiyacınız olacaktır.


Bu görsel, bir podyumdan.
Upuzun plastik küpeler, ne kadar da lüks görünüyor.
Gerçekten, inanılmaz!


Bu Japon stili küpelerin zarafeti nedir, peki?

Çok beğendim.

Başarabilirsem; bu modeli de denemek istiyorum.
Denediğim plastik takılar, paylaşmaya değer olursa; bloğumda görebilirsiniz, belki.


Her bir yaprak, sanat eseri, adeta. Tabii ki burada, el yeteneği devreye giriyor.
Yukarıdaki gibi estetik yaprakları, herkes kolay kolay yapamaz, şimdi, gerçekleri de konuşmak lazım.


Bir araya getirildiklerinde ise böyle bir mükemmellik..


Bu plastik broş veya dekoratif çiçek diyelim.. Sizin olsun istemez miydiniz?
Ben çok isterdim, şahsen. Muhteşem ve ötesi.


Bu tip bilekliklere, "charm bileklik" deniyor.
Plastik şişelerden kesilmiş, kalp parçalar, ateşe yaklaştırılarak, şekillendirilmiş.
Daha sonra da etnik stilde, renklendirilmiş.
Boncuklar ve metal aksesuarlar ile zenginleştirilmiş.


Yine, yapımı kolay gibi görünen, bir zincir üzerine, sarı, turuncu ve kırmızı olmak üzere, üç farklı renkte, kalp şeklinde kesilmiş, plastik parçanın dizilimi ile oluşturulmuş bir küpe.


Daha sade modellerden hoşlananlar, böyle tek kalpli bir küpe modeli yapmayı da deneyebilir.
Akrilik boyalar ile pembeye veya kırmızıya boyasanız, çok tatlı olur, bence.


Geldik, çok narin bir modele..
İnce sarı silikon şeritler üzerine geçirilmiş,
şeffaf, sarı, yeşil, mavi plastik çiçekler ile tasarlanmış, çok şık bir kolye modeli.

Aynı modeli, misina veya tel üzerine, minik sarı boncuklar dizerek de yapabilirsiniz, bence.


Denemek istediğim, bir başka model ise bu plastik şişelerden dönüştürülmüş, plastik bilezikler..
Özellikle, kırmızı olana bayıldım.

Bu bilezik modellerini, şişeleri, kesintisiz bir halka şeklinde kesip,
kenarlarını, bileğinizi kesmemesi için ateşe yaklaştırıp, yumuşatarak, elde edebilirsiniz.


Rengarenk plastik şeritlerin ateşle şekillendirilmesiyle oluşturulan bu küpe de çok eğlenceli görünüyor.


Fuşya pembe, koyudan açığa renk geçişli, plastik küpelerin tatlılığı..


Bu güzel plastik çiçekler de hem küpe hem broş yapmak için uygun tasarımlar.


Yapım aşamalarını ise yukarıdaki görselde görebilirsiniz.
Daha önce de belirtmiş olduğum gibi plastik parçaları keserken, biraz büyük tutmanız gerekiyor
çünkü yakma tekniğiyle, kıvrılıp küçülüyor.


Yukarıdaki görselde, tekrar dikkatinizi çekmek istediğim bir konu var ki o da
boyama işlemini, yakma işleminden sonraya bırakmanız çünkü boyayı, ateşe tutarsanız erir.
Bunu sakın unutmayın.


Son görselimde de sizlerle, açık mavi ve mor plastiklerden kesilmiş,
kare ve dikdörtgen parçalar ile yapabileceğiniz, oldukça basit bir küpe paylaşmak istedim.
Bildiğiniz UHU ile yapıştırılmış. :)
Silikon tabancasını da kullanmayı düşünebilirsiniz, tabii ki.

Bu yazıda kullandığım tüm görselleri, Pinterest'ten buldum.

Beni, Pinterest'te takip etmek isterseniz:


Umarım, beğenerek okuduğunuz bir yazı olmuştur.

Sizler, plastik şişelerden, takılar tasarlıyor musunuz?

Yorumlarınızı bekliyorum, sevgiler..

Beril Öke Gülen

4 yorum:

  1. Yanıtlar
    1. Ben de sevdim. :) Yorum bıraktığınız için teşekkür ederim, yorumlarınıza çok ihtiyacım var. :)

      Sil
  2. Bayıldım. Ben de denemek istiyorum en yakın zamanda :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ben de bayıldım ama denemelerim, pek iyi sonuç vermedi.. :)

      Sil

Yorumlarınız, beni çok mutlu ediyor; lüften yorum bırakmak için birkaç dakikanızı ayırın.. :)