25 Şubat 2023 Cumartesi

Pop Art Akımı ve Moda İlişkisi

 


"Pop art", 1950'lerde, ortaya çıkmış, bir sanat türüdür.

1960'larda, bir sanat akımı haline gelmiştir: pop art akımı.

Amerika'da ve İngiltere'de, birbirinden bağımsız olarak ortaya çıkmıştır.

Pop art stilde eserleri olan ünlü sanatçılar:

Amerika'da: Andy Warhol, Roy Lichtenstein, Jasper Johns, Robert Rauschenberg, Claes Oldenburg,

İngiltere'de: Richard Hamilton, Peter Blake, Roger Calman.



Marcel Ducamp'ın Fountain (Çeşme) adlı heykelinden yola çıkılarak,
tasarlanmış bir elbise.

Marcel Ducamp'ın, 20. yüzyılın başında, ready-made (hazır yapım) nesneleri,

işlevleri dışında, sanat eseri olarak sunmuş olması, pop art sanatçılarının da popüler kültür imgelerini,

benzer bir motivasyonla sunmalarında, etkili olmuştur.



-Marcel Ducamp / Fountain (Çeşme)- 

"Pisuvar" kelimesi, dilimize, Fransızca'daki "pissoir" kelimesinden geçmiş. 

"Pisuvar", TDK'daki anlamına göre: 

Genelde, erkeklerin kullandığı, duvar kenarına yerleştirilmiş sidiklik. :)

Marcel Duchamp, 1917'de, New York'ta, Grand Central Palace'ta,

sıradan bir tesisat parçası olan bu pisuvarı, olduğu gibi alıp, duvara yaslanan sırt bölümünü, kaidenin üzerine çevirip, üzerini R. Mutt diye imzalayarak, "Fountain" adını verdiği, bir heykel olarak sergilemiştir.



Andy Warhol'un, "Campell's Soup Cans" adlı eserinden esinlenilerek tasarlanmış bir elbise.



-Andy Warhol / Campbell's Soup Cans-

"Campbell's Soup Cans", Andy Warhol tarafından, 1962 yılında üretilmiş bir sanat eseridir.



Campbell's markalı, çorba konservesi çeşitlerinden oluşur.



Yukarıdaki görselde, üstte: Andy Warhol'un ünlü domates çorbası konservesi,
yanında Duchamp'ın pisuvarı, altta, solda ise Mondrian'ın kırmızı, sarı, mavi gibi ana renkler ve siyah-beyazdan oluşan tablolarından ilham alan giysi tasarımları yer alıyor.


Mc Donald's, Sponge Bob (Sünger Bob) gibi popüler kültür ögelerini, yeniden yorumlayarak,
pop art sanat akımına göz kırpan, Moschino markasının podyumundan bir görsel,
yukarıda yer alıyor.


-Roy Lichtenstein / Girl with Hair Ribbon-

Pop art sanatçılarının en ünlülerinden biri olmasına rağmen, Roy Lichtenstein'in eserleri,
sıkça, Andy Warhol'unkiler ile karıştırılır. Aslında, Andy Warhol ile tarzları, oldukça farklıdır.
Roy Lichtenstein'in eserleri, bugün bile moda tasarımlarında, ilham kaynağı olarak çokça kullanılıyor. 


Bu üç kadının üzerindeki A formunda elbiseler, hepsi birer pop art akımı örneği.


Yine, Roy Lichtenstein'dan ilham alan, bir mini elbise tasarımı.


Roy Lichtenstein'ın bir tablosundan esinlenilerek hazırlanmış,
jakarlı dokuma bir hırka. Çok hoş, gerçekten. Benim olmasını isterdim. 


Pop art temalı, bu sarı topuklu ayakkabılar, nasıl?

Giymeye kıyamaz, cam bir fanusun içerisinde, müzedeki gibi sergilemek istersiniz.



Roy Lichtnstein'in ilham olduğu çanta tasarımları..


Denim pantolonlar ile birlikte kullanmak için biçilmiş kaftan.


Roy Lichtenstein, eserlerinde, puantiye dokusunu çokça kullandığı için
yine, puantiye desenli parçalar ile kombin yapmak, çok kolay.


Yine, Roy Lichtenstein, bu sefer, denim / jean / kot ceket üzerinde.


Roy Lichtenstein / Oh Jeff... I love you too.. But...


Gördüğünüz üzere, pop art sanatında, birçok eser, çizgi romanlardan yola çıkılarak hazırlanmış.


Kumaş desenlerine de ilham kaynağı olmuş, tabii ki.
Belden bağlamalı, pop art desendeki bu kısa kollu gömlek, çok "cool".


"POW!" yazılı, tişört ve sweatshirtleri, çok severim, bunu da belirtmek isterim. :)
Yukarıdaki kombini çok sevdim. Her ne kadar crop top giymeyi tercih etmesem de etek, tam benlik.
Bende, çok benzerinin siyahı var. Üst grupta da açık griye de bayılırım. Çok tatlı, genç, çağdaş bir kombin. "Fresh bir look" yani görünüm.


"POW!" ve "BOOM! yazılı olan ürünler de tam bir pop art örneği.


POW yazı baskılı, beyaz tişört, çok tatlı.
Ben olsam, altına siyah bir denim şort tercih ederdim.


Çizgi roman stilinde çizilmiş dudaklar ve puantiye dokusu da pop art akımından ilham alan desenler.


Bu latex elbise de bir pop art örneği.
Hepsinin aynı sanatçıdan esinlenmesi gerekmiyor, tabii ki.


Çizgi roman teması, çokça karşımıza çıkıyor.


Bu POW! yazılı kalem etek, daha iyi kombin yapılmış, bence.
Siyah beyaz puantiyeli crop top ve burnu açık topuklu ayakkabılar ile uyum içerisinde.


Sadece, üstün siyah tonu, çok daha koyu olsaydı, 
yani kemerde olduğu gibi olsaydı; çok daha iyi görünürdü, bence.


Aynı POW! yazılı etek, bu sefer, farklı bir şekilde kombin yapılmış.
Mantar topuklu, platformlu ayakkabıların kalın bantları, bacak boyunu, fazlaca bölmüş; gözümü rahatsız etti. Bisiklet, hoş bir dekor olmuş ancak o kadar dar bir kalem etek ile bisiklete binilmez.

Neyse, konumuza dönelim.. :)


Güzel bir pop art etek kombini.
Siyah alanlar fazla olduğu için siyah deri ceket ile başarılı bir şekilde tamamlanmış.


Tekstil sektöründe, pop art ilhamlı, çizgi roman desenli, çok sayıda etek üretilmiş, gördüğünüz gibi.


Renk renk, desen desen, pop art stilde, kalem etekler..
Pastel pembe tonları öne çıktığı için pembe bantlı, topuklu ayakkabı ile kombin yapılmış.


ZAPP! yazılı, bu kalem etek  de güzel bir pop art akımı ve moda ilişkisi örneği.


Çok tatlı bir pop art elbise örneği.


Pop art desenli, çok hoş bir etek yine.


Kırmızı bir saten fiyonk ile süslenmiş, pop art desenli bir kumaştan bordürlü, beli lastikli bir etek.


Pilili, pop art tarzında, uzun bir etek.


Daha iddialı olanlar için böyle bir pop art pilili etek örneğim de var.


İşte, efsane bir pop art elbise örneği..
Sıfır kol ve maksi boyda oluşunu çok beğendim.


Bu bir süper kahraman desenli koleksiyon, görebildiğim kadarıyla.
Wonder Woman desenli olması gerek.


Buyurun, bir Wonder Woman daha.
Bu sefer, yüksek bel, midi boy bir etek deseninde yer alıyor.


Ceketler de pop art akımından nasibini almış, tabii ki.
Pop art desenli bu blazer ceket, koyu gri yıkamalı bir jean / denim pantolon ile
doğru bir kombin yapılmış, bence.

Güneş gözlüğünden pek emin olamadım.. 
Bence, simsiyah, klasik bir Ray Ban Wayfarer modeli, daha çok yakışırdı.


Canlı turuncu bu pop art ceket de en çok beğendiğim parçalar arasında.
Cep kapaklarında bile baskı desenleri atlanmamış. Çok iyi bir parça.
Simsiyah, slim fit bir deri pantolon ile kombin yapılsa çok daha iyi dururdu.
İçindeki balıkçı yaka üst üzerinde de yine pop art bir desen görüyoruz.
Bence, biraz göz yorucu olmuş. Ben olsaydım; simsiyah bir balıkçı yaka ile kombini sadeleştirirdim.


Peki, bu pop art pardösünün hayran olunası desenine ne demeli?
Çok şık. Çantanın uyumunu sevdim ama ayakkabılar, nötr bir tonda olmalıydı, bence.
Gri veya siyah olabilirdi. Taşıyan kişinin saç boyu da uzun olsaydı, mükemmel olurmuş..


Her türlü, çok hoş bir pardösü. Her açıdan.
"Gardırobumda olsa, keşke" diyeceğim bir parça.


Aynı tasarımcının koleksiyonundan çıktığı, bir bakışta belli olan bu pardösü de çok iyi.


Gerçekten, renk seçimleriyle sade kesimiyle, tam bir efsane.


Bugs Bunny / Lola Bunny gibi çizgi film kahramanları gibi popüler kültür ögelerini
moda tasarımlarının üzerinde gördüğümüzde, onları da pop art olarak değerlendirebiliriz, tabii ki.
Neden olmasındı? Günümüz pop art akımı diyebiliriz.

Bu Lola Bunny desenli tasarımları, ilk bakışta, bir elbise zannettim ama iki parçadan oluşuyor, sanırım.
Balonları tutan elde, siyah eldiven devam ediyor olmasını beğendim.
Çantanın da yine Lola Bunny desenli olması, biraz fazla geldi, açıkçası. Siyah sade bir portföy çanta veya pastel sarı bir çanta olabilirdi.

Ayakkabı seçimi, çok doğru. Saçlar da ateş ediyor.. :)
Siyah balonlu styling'i, çok sevdim.


Lola Bunny temasından devam edelim, o zaman.. :)
Halter kesim, kalem elbise, çok seksi..
Bol kesim, tişört elbise ise tam benim kalemim. Altına, parlak bir saks mavisi tayt ile giyerdim.
Renkli, parlak peruklar? Hmm, bilemedim..
Styling açısından, bir katalog veya dergi çekimi için uygun ama o kadar.


BOOM!
Böyle pop art stilde desenli taytları, gençler çok seviyor 
ama spor ayakkabı ve crop sweatshirtte de devam etmesi, biraz göz yoruyor.
Bu kadar iddialı desene sahip bir parça kullanacaksanız, onu "star parça"nız olarak düşünüp;
diğer parçaları, çok daha sade seçmeniz gerekiyor, bence.

Bu kombinde, ben olsam ne yapardım? "Star parça"m, kesinlikle tayt olurdu. 
Üstüne, sade bir siyah sweatshirt, altına da dümdüz beyaz bir spor ayakkabı giyerdim.

Bir de böyle bir çizgi karakter buldum ama adını çıkaramadım. :)

Flintstones çizgi filmindeki Betty Moloztaş'a benziyor ama o değil.

Acaba, Jetgiller'deki bir karakter mi dedim.. Nope, o da değil.

Bu karakterin adını bilen var ise yorumlara yazsın, lütfen.

Pop art desenlerin vazgeçilmezi puantiye desenini görüyoruz, bu crop top takımda, yine.



Yüksek bel etekleri çok severim, bilen bilir.
Bir ara, kendim dikip, e-ticaret siteleri aracılığı ile satıyordum.
Onlarca eteği, tek başıma diktiğimi düşününce, o zamanlar, gerçekten deliymişim diye düşünüyorum. :)

Neyse, konumuza dönelim..
Burada, aslında, çok klasik puantiye desenlerine sahip, iki parça kullanılmış.
Başka bir kombinde, pop art olarak algılanmazdı ama bu görselde, styling'in, saçın ve makyajın etkisiyle, bir bütün olarak, pop art bir kombin havası çiziyor.

Şapka havası veren, konuşma balonunda, ünlü pop art sanatçısı Roy Lichtenstein'ın,
 "Oh Jeff, I love you too but.." adlı eserine göndermesi olan "Oh Brad, I love you too but.." yazıyor.
Buradaki "Brad", Brad Pitt olsa gerek. :)


En beğendiğim örneklerden birini de sona sakladım..
My preciousss.. / Kıymetlimiss.. Yüzüklerin Efendisi izleyenler, ne demek istediğimi anladı. :)

Bu stili çok severim. Yüksek bel, eski stil mayolarının hatırlatan şort üzerine, tül etek.
Çok hoş, romantik, üst bölümü ise gayet cool bir pop art örneği.
Kırmızının, bordoya çalan, doygun tonuna aşık oldum.
Üst bölümün, tişört gibi kısa kollu oluşunu, çok sevdim.
Ayakkabı seçimi, ters köşe.
Çok tarz, çok başarılı, çok iyi. 

Bu kombin için bir dakikalık saygı duruşu rica ediyorum.. :)


"Call me... / Ara beni..." yazılı, POP! sloganlı,
Vans markalı olduğunu tahmin ettiğim, 
daha çok skateboard / kaykay yapanların kullandığı bir spor ayakkabı modeli.


Yine bir Roy Lichtenstein ilhamlı, pop art ilhamlı, Vans modeli ile kapanışı yapmak isterim.



Görselleri, Pinterest'ten buldum, her zamanki gibi. Saatler süren araştırmalarım sonucu, 

sizlere, pop art akımı ve moda ilişkisini anlatabilmek için birçok görsel bulup, derledim.


Pinterest'te, beni takip etmek isterseniz:

https://www.pinterest.com/berilokegulen/


Umarım, severek okuduğunuz bir yazı olmuştur.

Pop art akımı hakkında siz neler düşünüyorsunuz?

Paylaştığım ürün görsellerini beğendiniz mi?

Yorumlarınızı bekliyorum, sevgiler..

Beril Öke Gülen

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

Yorumlarınız, beni çok mutlu ediyor; lüften yorum bırakmak için birkaç dakikanızı ayırın.. :)